Der er et udskillelsesløb i gang blandt Danmarks SMV´er. For kun dem med ESG-rapportering vil komme i betragtning til fremtidens opgaver hos de store virksomheder, der er rapporteringsansvarlige under EU’s taksonomiforordning og direktiverne CSRD og CSDDD. Allerede nu ser vi retten til at bryde kontrakter, hvis ikke ESG-dokumentationen er i orden. Desværre er vejen mod compliance for tung for de fleste SMV´er.
Mindre virksomheder kan dog få hjælp til at udarbejde en ESG-rapport, til deres ”Stay in market” strategi. Konceptet udbydes i et samarbejde mellem Koncept Marketing og Vind Kommunikation og tilpasses naturligvis til den enkelte virksomheds behov.
Se processen herunder og kontakt os for en uforpligtende snak!
Aktivitet
1. Aftale om rammer og forventninger
Ledelsens buy-in på ESG-rapportering er afgørende for en vellykket proces.
Derfor starter vi med et indledende møde med virksomhedens ledelse, hvor vi introducerer til lovgivningen inden for ESG-rapportering og de overordnede direktiver og forordninger inden for ESG-området. På baggrund af en drøftelse om relevante indsatsområder afstemmer vi rammer og forventninger til et samarbejde om ESG-rapportering.
2. Aftale om indhold med udgangspunkt i virksomhedens kunder og kontrakter
På et opfølgende onlinemøde med ledelsen aftaler vi indhold for rapporten med afsæt i de aftalte indsatsområder og nøgletal.
3. Indsamling af nøgletal for de tre områder: Environment, Social og Governance
De aftalte nøgletal indsamles af interne medarbejdere. Vi kan også hjælpe med at indsamle data, hvilket dog vil fordyre processen.
4. Drøftelse af mål og tiltag for indsatser
Sammen med ledelse og nøglepersoner laver vi risikoanalyse eller drøfter som minimum mål og tiltag.
5. Udarbejdelse af ESG-rapport
Vi udarbejder ESG-rapporten i takt med, at vi får de aftalte nøgletal.
Nøgletallene indsamles løbende, så skriveprocessen ikke forsinkes af, at data ikke er fremskaffet.
ESG rapporten godkendes af bestyrelsen
6. Kommunikationspakke
Vi udarbejder en kommunikationspakke, som formidler relevante indsatser til virksomhedens medarbejdere og eksterne interessenter i de rette formater og på de rette kanaler.
Timeforbrug faktureres løbende pr måned efter tilbud
Hvorfor ESG-rapportering?
For at sikre bæredygtige pengestrømme har store virksomheder under EU´s taxonomiforordning og CSRD-direktivet fået kædeansvar. Derfor er bæredygtighed blevet et vigtigt parameter, når man byder ind på sager hos store bygherrer og store entreprenører, der er underlagt EU’s rapporteringspligt. ESG-rapporter bliver derfor et krav til virksomhederne, hvis de skal levere til de store virksomheder.
Vi udarbejder ESG-rapporter for små og mellemstore virksomheder og driver hele processen fra kickoff-møde, der sætter retningen, over indsamling af data og facilitering af møder med projektets nøglepersoner til udarbejdelse af den endelige ESG-rapport.
Vi hjælper også med kommunikationen til virksomhedens interessenter, internt som eksternt, om de relevante indsatser i ESG-rapporten. Intet må kaldes bæredygtigt, medmindre det kan dokumenteres. Det kræver en skarp kommunikation. Og det kan vi hjælpe med. Vi sikrer kommunikation, som står ovenpå dokumentation, og styrer uden om greenwashing.
Vi er: Vind Kommunikation og Koncept Marketing
Jeg hedder Lotte Vind og har virksomheden Vind Kommunikation, som hjælper kunder inden for byggebranchen med at styrke deres bæredygtighedsprofiler. Jeg har allieret mig med Koncept Marketing, der siden 2010 har bygget stærke brands inden for den danske byggebranche. Bureauets founder Anette Christensen er i dag specialiseret bæredygtighedsleder i en større virksomhed, som er førende på ESG-rapportering inden for stålbranchen.
Vores samarbejde har skabt stærke synergier i krydsfeltet mellem kommunikation, branding og bæredygtighed i et set up, hvor vi sammen styrker brands i byggebranchen med bæredygtighed som omdrejningspunkt.
Udover ESG-rapportering skaber vi digital synlighed omkring virksomhedens grønne tiltag i det digitale spind mellem hjemmeside, sociale medier og i pressen. Vi får jeres gode historier frem og skaber de digitale fodspor, der styrker jeres brand. Vi laver ikke blot strategier – vi implementerer dem også.