Alle virksomheder har et employer brand. Spørgsmålet er bare, hvordan det er. Og hvorvidt det kommunikeres!
Employer branding er det strategiske arbejde med virksomhedens brand som arbejdsplads og arbejdsgiveridentitet.
Gennem employer branding skaber vi en opfattelse af virksomheden hos potentielle og nuværende medarbejdere. Employer branding har til formål at tiltrække og fastholde arbejdskraft gennem intern og ekstern kommunikation, visuelle budskaber og fysiske rammer.
Mange virksomheder i byggebranchen har svært ved at tiltække arbejdskraft. Ikke fordi de ikke er gode arbejdsgivere, men fordi de ikke er gode nok til at markedsføre sig som en attraktiv arbejdsplads. Men hvordan gør man det bedst?
Lav en employer branding strategi
En employer branding strategi er som enhver anden brandingstrategi. Den starter med en analyse, definerer en identitet og udmønter sig i en strategi, som herefter eksekveres.
Employer branding er dermed ikke gjort ved at få en enkelt artikel i avisen om arbejdspladsens fortræffeligheder. Det handler heller ikke om mere i lønningsposen. Employer branding er en on going branding strategi, der løbende viser forskellige aspekter af virksomhedens identitet som arbejdsgiver, der gør den attraktiv at arbejde for. Den sigter både mod nye potentielle medarbejdere (rekruttering) og mod fastholdelse af eksisterende medarbejdere (medarbejdertilfredshed og stolthed)
Employer brandingens fire skarpe:
Sådan arbejder du med employer branding:
- Formuler virksomhedens udfordring indenfor tiltrækning og medarbejderfastholdelse, så præcist og konkret som muligt.
- Beskriv virksomhedens employer brand. Tag udgangspunkt i virksomhedens DNA. Det levede og det oplevede brand.
- Lav en strategi for virksomhedens employer branding. Hvordan vil I kommunikere employer brandet. Hvor og hvordan?
- Eksekver employer branding strategien på forskellige platforme. Det kan være alt lige fra hjemmeside til annoncer, PR, advertorials, sociale medier mv.
Koncept Marketing hjælper jer med alle 4 faser. Vi er specialister i byggebranchen og har mange års erfaring med ingeniørvirksomheder. Vi har styrket og arbejdet med employer brands gennem tiden. I hele Danmark. Vi har øget antallet af ansøgere og mindsket medarbejderomsætningen.
Vil du høre mere? Så kontakt os her.